Blogger Templates

Pengikut

Umaira + Umar

Daisypath Anniversary tickers

Selasa, 4 Disember 2012

Doa Vs Takdir


Salam kawan2...especially TTCian
kalian pernah tertanya2 tak??

Adakah doa dapat mengubah takdir seseorg itu....??
Sedangkan takdir kita telah ditentukan oleh Allah
sejak azali lagi..?

Ada sape2 tahu tak?? **meh bgtau saya**
samada terdengar ceramah ker...
tazkirah ker...
kata ustaz or ustazah ker...
atau, mereka yg tinggi agamanya..

Mungkin sedikit sebanyak pandangan dan komen kalian
dapat menenangkan hati dan perasaan
plus tidak bersyak wasagka yg bukan2..

.....AKU yang mengharapkan Takdir Yang Terindah...

5 ulasan:

  1. i pernah tgk ceramah dato fadzilah kamsah, dia ada jemput sorang ustaz ni. masa cakap tentang takdir, katanya memang semua manusia dah ditetapkan takdir tertentu sejak dari luh mahfuz, tapi nasib seseorang manusia tu boleh diubah dengan usaha, doa dan tawakal. maknanya Allah nak kita berusaha dan berdoa sentiasa, kalau diterima, insyallah takdir tu boleh diubah, itu pun semua hak Allah jua :)

    BalasPadam
  2. Salam

    Ada takdir yang berubah dan ada yg tidak.
    http://perwadah.blogspot.com/2011/11/apakah-doa-dan-usaha-bisa-mengubah.html

    Kalau konsep TTC, dalam Al-Quran ada menceritakan Nabi Zakaria memohon kepada Allah agar dikurniakan zuriat. Memang kita perlu berdoa.

    Doa yang bagaimana..
    http://irtiyah.blogspot.com/2012/09/menanti-zuriat-kita-sedang-dicintai.html

    Harap membantu =)

    BalasPadam
  3. http://kalampatah.blogspot.com/2011/06/takdir-itu-dapat-diubah.html

    cuba klik dkt blog tu..

    moga2 ianya menenangkan hati :)

    BalasPadam
  4. Allah x pernh menzalimi hamba Nya... Setiap kejadian ada hikmahnya, setiap ujian adalh kafarah/penebus dosa atau utk meningktkn darjat hmbaNya. Dlm alQuran pun ada kata Allah takkn ubah nasib sesuatu kaum melainkn mereka mengubah nasibnya sendiri...

    BalasPadam
  5. Salam umaira, semoga umaira sentiasa diberi kekuatan oleh Allah s.w.t hadapi ujian yg satu ini...umaira adalah insan yg terpilih sebenarnya..bukan semua org diuji sebegini kan..pasti punya hikmah yg besar..Allah tidak akan menguji hamba-Nya itu melainkan dia mampu untuk hadapi ujian tersebut..itu maknanya kita mampu selagi masih diuji begini walau diri rasa tidaklah kuat..memang kita sbg insan ni lemah dan perlu sentiasa mohon kekuatan..bila lemah, nafsu dan syaitan mula menguasai diri..kita akan jadi lg lemah..Allah lebih tahu akan diri kita dan apa yang terbaik utk kita..kan Allah Maha Mengetahui kan..Dia juga Maha Penyayang..kerana menyayangi kita, Dia uji hamba-hamba-Nya yg terpilih itu..sebenarnya semua manusia diuji setiap saat dan ketika..yg namanya dunia hanyalah tempat utk diuji, di 'sana' nanti kita akan peroleh hasilnya..cuma ujian stp orang berbeza-beza, mungkin ada org jelas nampak ujiannya, org yg nampak bahagia dan senang juga sedang diuji juga, adakah dia sedar dan sentiasa bersyukur dgn nikmat yg dimiliki itu..kita yg hanya sbg hamba, kita tak nampak apa perancangan yang Allah telah tentukan buat diri kita, untuk kehidupan kita yg sementara ni..kita cuma nampak yg dekat tapi Allah nampak yang dekat dan nun yg jauh..Allah Maha Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu..kadangkala kita nakkan sesuatu dan rasa itulah yg terbaik utk kita, sedang Allah tahu itu bukanlah yg terbaik utk kita, bolehjadi juga buruk buat kita..di situ kita perlu akur dan redha dgn ketetapan-Nya..setiap doa kita Allah pasti makbulkan, insyaAllah..cuma cepat atau lambat..yakinlah itu k..percayalah, bila masanya telah tiba yg mana hanya Allah lebih mengetahuinya bila, pasti akan dikurniakan apa yang kita sering doakan itu..jangan berputus asa k, teruskanlah ikhtiar dan berdoa..ingatan untuk diri akak yg juga diuji seperti umaira sekarang..dan sama-samalah kita jgn sesekali berputus asa dengan rahmat Allah..Allah mungkin uji sebab Dia nak kita selalu dekat dengan-Nya..semoga kita semua akan selalu bersangka baik dengan Allah ye...wallahua'lam.

    BalasPadam